تبیان، دستیار زندگی
کروکودیل جدیدترین ماده مخدری است که ۲۰ برابر قوی تر از ماده مخدر مورفین و پنج برابر قوی تر از ماده مخدر هرویین بوده و معتادان به این ماده ی مخدر بیش از یک سال زنده نمی مانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کروکودیل در راه است!


کروکودیل جدیدترین ماده مخدری است که 20 برابر قوی تر از ماده مخدر مورفین و پنج برابر قوی تر از ماده مخدر هرویین بوده و معتادان به این ماده ی مخدر بیش از یک سال زنده نمی مانند.

اثرات کروکودیل

بعد از اینکه انواع و اقسام مواد مخدر با نامها و هویت های عجیب و غریب وارد بازار شد تا جیب قاچاقچیان را پر کنند، اکنون پای مخدرهای جدیدتری با قدرتی 20 برابر قوی تر از ماده مخدر مورفین و پنج برابر قوی تر از ماده مخدر هروئین به میدان باز شده است.

تا قبل از اینکه کروکودیل ها وارد بازار شوند "شیشه" در بورس مواد مخدر صنعتی جا گرفته بود و "کراک "ماده ارزان و بی بویی بود که اثراتی شبیه این ماده داشت اما حالا این ماده مخدر با شناسنامه ای جدید و خطرناک وارد ایران شده و شاید کمتر کسی از ورود آن خبر داشته باشد، جز معتادانی که می خواهند مرگ را بیش از پیش به چشم ببینند.

در عین حال بسیاری از خانواده ها حتی نام این ماده مخدر جدید را هم نشنیده اند.  «کروکودیل» عنوان مخدر جدیدی است که بنابر گزارش‌های غیررسمی وارد بازار مصرف کشور شده است هرچند مقامات رسمی نیز این موضوع را شنیده‌اند اما آنرا هنوز به طور قطعی تایید و یا رد نمی‌کنند.

مخدر «کروکودیل» که مصرف آن به عنوان ماده اعتیاد آور جدیدی در جهان بخصوص «روسیه» گسترش یافته، در قاره اروپا کشف شده است.

ماده مخدر کروکودیل از ترکیب "قرص کدئین" با "بنزین"، "تینر"، "ید"، "اسید کلریدریک" یا همان "جوهر نمک" و "فسفر قرمز" تولید می‌شود.

«کروکودیل» عنوان مخدر جدیدی است که بنابر گزارش‌های غیررسمی وارد بازار مصرف کشور شده است هرچند مقامات رسمی نیز این موضوع را شنیده‌اند اما آنرا هنوز به طور قطعی تایید و یا رد نمی‌کنند

این ماده مخدر کشنده به عنوان جایگزینی برای «هروئین» تبدیل شده و قیمت آن به مراتب پایین‌تر از این ماده مخدر (هروئین) است، اما به دلیل مواد خطرناکی که در آن وجود دارد، از هروئین کشنده‌تر است. نئشگی سریع و سهولت استفاده و قیمت ارزان از ویژگی بارز این ماده مخدر تزریقی است.

مخدر کروکودیل

ماده مخدر کروکودیل که از سال 2002 میلادی در دو منطقه سیبری و خاور دور شناخته شده، در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری در این کشور داشته است، به طوری که تا سال 2011 میلادی حدود 100 هزار نفر در روسیه به این ماده مخدر اعتیاد یافته‌اند.

تولیدکنندگان این ماده مخدر، از بنزین به عنوان ماده حلال و از سایر مواد ترکیبی به عنوان واکنش دهنده استفاده می‌کنند تا قرص دارویی کدوئین به این ماده مخدر تبدیل شود.

مهمترین دلیل گسترش تولید و توزیع این ماده مخدر در روسیه، دسترسی آسان افراد به قرص کدوئین بدون نیاز به نسخه پزشک، گزارش شده است.

مرکز کنترل مواد مخدر روسیه اعلام کرده‌ است که در سه ماه نخست سال 2011 میلادی حدود 65 میلیون دوز از این ماده مخدر در این کشور کشف و توقیف شده است.

کروکودیل-مخدر

اثرات کروکودیل

احمد رضا مفتخری، روانپزشک، می گوید: این ماده مخدر بسیار خطرناک در درون سلول های بدن افراد معتاد به صورت عمقی نفوذ می کند و باعث به وجود آمدن زخم هایی شبیه بیماری قانقاریا در فرد می شود. کروکودیل از مشتقات مورفین و بسیار اعتیاد آور است و روش مصرف و شکل این ماده و عوارض آن بسیار مشابه ماده مخدر کراک است. بررسی افراد معتاد به این ماده مخدر نشان داده است که مخدر کروکودیل در محل تزریق در داخل رگ پوست، باعث می‌شود تا "پوست بدن" به رنگ سبز درآید و پس از مدتی گوشت بدن به طور کامل پوسیده شده و از بین برود.

ستاد مبارزه با مواد مخدر ورود مخدر «کروکودیل» به بازار را شنیده، اما نه تایید می‌کند و نه رد.

علی علی‌اکبریان ـ مدیرکل مقابله با عرضه ستاد مبارزه با مواد مخدر ـ درباره ورود و مصرف مخدر جدید «کروکودیل» به کشور این گونه اظهار نظر کرد که «ورود این مخدر به کشور را نه تائید می‌کنیم و نه رد.

شنیده‌ایم چنین مخدری وارد بازار شده، اما وجود آن را نه تائید می‌کنیم و نه رد و این موضوع در دست بررسی و تحقیق است. همچنین شنیده‌ایم این مخدر جدید از دسته آمفتامین‌هاست، اما اینکه از کجا وارد کشور شده و آیا صحت دارد یا خیر؟ در دست بررسی است و بزودی جزئیات آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اعلام کرد: تا به امروز در کشفیات بدست آمده از پلیس مبارزه با مواد مخدر در کشور، ماده مخدر جدیدی به نام «کروکودیل» کشف نشده است.

براساس این گزارش، این اداره همچنین یادآور شد: آزمایشگاه آنالیز مواد مخدر این پلیس که قابلیت آنالیز هرگونه ماده مخدری را دارد، وجود این ماده را نیز رد کرده و گفته است: در بین معتادانی که چند هفته پیش در اجرای طرح امنیت اجتماعی در راستای جمع آوری معتادان پرخطر، دستگیر و برای درمان به مراکز درمانی منتقل شده بودند، نیز فرد یا افرادی که این نوع ماده مخدر را مصرف کرده باشند، یافت نشده است.

این در حالی است که مدیركل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور می گوید: گزارش‌های غیر رسمی از مصرف ماده مخدر جدید کروکودیل را دریافت کرده‌ایم.

کروکودیل-مخدر

همچنین فرید براتی‌سده ـ مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ـ با بیان اینکه مواد جدید مخدر، همان مشتقات ترکیبی از مواد مخدر صنعتی و دیگر ترکیبات هستند، عنوان کرد: سیستم مافیای مواد مخدر به سمت ایجاد ترکیبات جدید مخدر سوق یافته‌اند. کروکودیل ترکیبی از مواد مخدر با مواد فرار است و جزو روانگردان‌ها محسوب می‌شود که این روانگردان‌ کارکردی خطرناک‌تر و تخریبی‌تر از دیگر مخدرها دارد؛ مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند، لذا درمان آن به مراتب دشوارتر است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی جدی در بحث پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد: مافیای مواد مخدر با این عنوان شروع به توزیع این مواد می‌کنند که این مواد مشکلی ایجاد نمی‌کنند و اعتیادآور نیستند و بدین ترتیب به جذب افراد برای مصرف اقدام می‌کنند.

براتی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است، رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در این زمینه فعال تر ظاهر شوند و روند آگاهی‌رسانی به جوانان و خانواده‌هایشان پررنگ‌تر باشد.

علی‌رغم اینکه مسئولان مربوطه نیز ورود این ماده مخدر جدید به بازار مصرف ایران را شنیده‌اند، اما به نظر می‌رسد مسئولان ذی‌ربط، اطلاع‌رسانی دقیق در این باره را منوط به مراجعه مصرف‌کنندگان بیمار ناشی از مصرف مخدر کروکودیل به مراکز درمانی ترک اعتیاد می‌دانند تا در مورد عواقب آن به صورت شفاف صحبت کنند.

این ماده مخدر بسیار خطرناک در درون سلول های بدن افراد معتاد به صورت عمقی نفوذ می کند و باعث به وجود آمدن زخم هایی شبیه بیماری قانقاریا در فرد می شود. کروکودیل از مشتقات مورفین و بسیار اعتیاد آور است و روش مصرف و شکل این ماده و عوارض آن بسیار مشابه ماده مخدر کراک است. بررسی افراد معتاد به این ماده مخدر نشان داده است که مخدر کروکودیل در محل تزریق در داخل رگ پوست، باعث می‌شود تا "پوست بدن" به رنگ سبز درآید و پس از مدتی گوشت بدن به طور کامل پوسیده شده و از بین برود

به هر ترتیب خیلی وقت است سایه مواد مخدر از طریق همسایگانمان یا کشورهای اروپایی و آمریکایی بر سر ما سایه افکنده است.طبق آمار سازمان ملل متحد، میزان تولید سالانه موادمخدر در دو کشور افغانستان و پاکستان بین هشت تا 12 هزار تن است که در خوش بینانه ترین حالت ما سالانه موفق به کشف 500 تن از این مواد می شویم که تازه آن هم از نوع سنتی است. تولید این مواد جدید و اعتیاد جوانان کشور در راستای پروژه نرم استکبار جهانی است و این اقدام دشمنی جهان غرب با جهان اسلام به ویژه با کشور ما را نشان می دهد که این موضوع تا چه اندازه برای دشمنان جدی است.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:همشهری آنلاین/ ایرنا/ایلنا/ مهر

مقالات مرتبط:

سیگار هفت میلیاردی روشن می ماند   

قل قل قلیان‌های زنانه  

این شیشه سنگ را هم می شكند   

مصرف قلیان توسط دختران